Yin Yoga

Daantje van Acker – gepassioneerd en ervaren yogadocente.

Grenzen verleggen en verkennen met Yin Yoga. Een yogahouding wordt langer vast gehouden, zodat je meer tijd hebt om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Het is een rustige vorm, de zachte kant van de yoga, waarbij je naar de stilte gaat.

 

 

Je hoeft niet intensief te bewegen, maar juist de tijd nemen voor je lichaam. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant, gaat het bij Yin Yoga erom dat je zoveel mogelijk spieren los laat. Daarnaast richt jij je op het bindweefsel en de  gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Bindweefsel en gewrichten zijn yin omdat ze stijf zijn en niet elastisch. Yin is de koude kant, de donkere kant van de yoga.

Duur les: 75 minuten

Lestijden: Maandag 20.15 – 21.30 uur / Zondag: 9.30 – 10.45 uur

Aanmelden: graag via een mail naar: yoga@daantjesmindyourbody.nl met voor- en achternaam, telefoonnummer en bij onderwerp aangeven: Aanmelding ‘lesdag’ en ‘tijdstip’. Dit in verband met maximaal 12 deelnemers. Wie het eerst aanmeldt, komt! Vol = vol!

Of bel naar Daantje voor meer informatie: 06-54713958.

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige, meditatieve vorm van  yoga en geeft ruimte in het lichaam in de ruimste zin van het woord. Niet alleen het bindweefsel, maar ook het lichaamsveld wordt door Yin Yoga veranderd. De houdingen worden gedurende lange tijd (1 tot 4 minuten) aangehouden. Alles verloopt langzaam en rustig, je neemt de tijd voor je lichaam en de ademhaling, waardoor je meer aanwezig kunt zijn in het moment.

Met Yin Yoga richt je je aandacht op de ontspanning van de spieren, waarbij je het dieper gelegen bindweefsel oprekt. Het bindweefsel wordt op deze manier opgerekt en gestimuleerd, waardoor gewrichten beweeglijker en actiever worden en er meer ruimte en opening in het lichaam ontstaat. Hoewel yin een langzame vorm van yoga is, kan het toch erg intens zijn, omdat je relatief lang in een houding blijft.

Bindweefsel

Omdat bindweefsel een andere structuur en functie heeft dan spieren, is het belangrijk om hier anders mee om te gaan. Spieren kun je heftig, snel en kort bewegen omdat ze nu eenmaal zeer beweeglijk zijn (yang) en veel bloed bevatten. Bindweefsel is stug, bevat minder bloed en heeft een andere structuur, waardoor het minder beweeglijk (yin) is. Bij lichamelijke klachten en bij oudere mensen, wordt het bindweefsel stug of droogt het uit, waardoor het minder flexibel en droog is. Door rustig in de houding te komen en de houdingen langer aan te houden zonder de spieren hierbij aan te spannen, worden het bindweefsel en de gewrichten langzaam opgerekt en gehydrateerd. Hierin worden ook de spieren meegenomen. Bindweefsel zit namelijk overal in ons lichaam, dus ook in en om de spieren (het zorgt voor de verbinding van ons lichaam), terwijl ze tegelijkertijd ontspannen blijft.

Mindfulness

Door het langer aanhouden van een yin houding, die vrijwel allemaal zittend of liggend worden uitgevoerd, is er ruimte om naar binnen te keren. Je kunt bepaalde sensaties, gevoelens en gedachten observeren, wat ruimte maakt in je hoofd, je hart en je lichaam. Je gaat nog meer voelen wat er in je lichaam gebeurt, welke signalen worden gegeven en wat dit jou te zeggen heeft. De ademhaling speelt hierbij ook een belangrijke rol.

Meridianen

Een ander bijkomend voordeel is dat de yin houdingen de meridianen in het lichaam ondersteunt. De levensenergie (chi) kan er op deze manier beter doorheen stromen wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Je voelt je fitter, emotioneel stabieler en heeft een positief effect op je organen.

Yin Yoga: voor wie?


Juist door de rustige vorm van mindful yin is deze uitermate geschikt voor mensen die een lichamelijke beperking hebben, fysieke klachten hebben of gewoon behoefte hebben aan een rustige, meditatieve vorm van yoga.

Aanwezig


De les is op blote voeten en we gebruiken een matje. In Shakkei zijn er matjes, dekentjes en kussentjes aanwezig. Gemakkelijk zittende kleding, waarin je je vrij kunt bewegen,  raden wij aan. Verder is er na afloop van de yogales ruimte voor een kopje thee.

“Mindful bewegen: uit je hoofd en in je lijf”.

Resultaat Yin Yoga

Door mindful te bewegen, ervaren we hoe het is om ons bewust te zijn van onze lichamelijke sensaties, onze emoties en hoe het is om in het huidige moment aanwezig te zijn. We ervaren hierdoor minder last van onze lichamelijke beperkingen en minder stress en drukte wat uiteindelijk een positieve werking heeft op onze gezondheid. Mindful in beweging helpt je om bewust je lichaam te voelen en de signalen te gebruiken. Je bent je meer bewust van je lichaam en wat dit jou te vertellen heeft.

“Op een waardige, milde en open manier geef je aandacht aan dat wat er nu is”.