Yin Yang Yoga

Een Yin Yang yogales richt zich op het versoepelen en versterken van bindweefsel en gewrichten. Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. Waar het bij andere yogavormen vaak draait om het actief aanspannen van spieren, is het bij Yin yoga juist de bedoeling spieren zoveel mogelijk los te laten.

 

De houdingen worden langer vastgehouden (denk aan 3 tot 5 minuten) dan tijdens een reguliere yogales. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.

Duur les: 75 minuten

Lestijden: Woensdag 20.30 – 21.45 uur

Aanmelden: graag via een mail naar: yoga@daantjesmindyourbody.nl met voor- en achternaam, telefoonnummer en bij onderwerp aangeven: Aanmelding ‘lesdag’ en ‘tijdstip’. Dit in verband met maximaal 12 deelnemers. Wie het eerst aanmeldt, komt! Vol = vol!

Of bel naar Daantje voor meer informatie: 06-54713958.

Yin & Yang

Yin verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten omdat zij stijf en weinig elastisch zijn. Dit in tegenstelling tot onze spieren. Die worden gerekend tot yang omdat ze zacht en elastisch zijn. Veel sporten richten zich op het yang element waarbij de focus ligt op het aanspannen van spieren. Soepelheid van gewrichten en bindweefsel wordt daarbij vaak vergeten terwijl juist die soepelheid essentieel is om blessures te voorkomen en het lichaam fit te houden.

Yin Yang: iets voor mij?

Dankzij het rustige tempo is een Yin les door iedereen te volgen. Heb je een zittend beroep? Dan is een Yin les hét moment om na een lange werkdag tot rust te komen. Je lichaam heeft op een werkdag namelijk veel te verduren. Om je lichaam tijdens het zitten rechtop te houden, span je continu je spieren aan waardoor ze langzamerhand verkorten. Dit is te merken aan (lichte) rugpijn en een dof, ongemakkelijk gevoel aan het eind van de dag. Yin yoga biedt je de ruimte om je spieren los te laten waardoor je ze als het ware weer wat oprekt en volledig laat ontspannen. Ook wanneer je al redelijk ervaren bent is een Yin les een perfecte toevoeging op je practice. Dankzij de focus op flexibiliteit zul je dieper in je houdingen weten te komen.

“Na IN-spanning, volgt ONT-spanning”.